Bijles in de praktijk



Het eindexamen, de jaren ervoor en de Basisschool


Afbeelding invoegen  Afbeelding invoegen   
                              

In het eindexamenjaar en het jaar ervoor oefen ik onder andere de tekstverklaringen. Dit onderdeel maakt een groot deel uit van het cijfer van het CSE(=het Centraal Schriftelijk Eindexamen) bij Nederlands en Engels.

Alle andere onderdelen die deel uitmaken van de PTA's/schoolonderzoeken komen ook aan bod tijdens de begeleiding: grammatica, brieven schrijven, het betoog, boekbesprekingen, de luistertoets onder andere.

                                   

Afbeelding invoegen  Afbeelding invoegen

Nico, begonnen bij mij in VMBO-4 (links). Hij heeft inmiddels zijn HAVO-diploma gehaald! Heel verdiend, want hij heeft er hard voor gewerkt en wilde het heel graag. Bij hem lag het accent op het leggen van verbanden bij het vak Geschiedenis en meer inzicht krijgen bij Aardrijkskunde.

Op de foto rechts springt mijn dochter een keertje in voor een interview-opdracht van Casper. Casper slaagde ook na de bijlessen Engels.


Het voorexamen

Afbeelding invoegen

"Het betoog oefenen: hoe schrijf ik een betoog? Maar ook: welke stelling neem ik en hoe verdedig ik deze met goede argumenten?".   


Hoe werken de grammaticale regels van Engels, Frans en Nederlands?

Ook hier weer pas ik een middel toe om het inzicht te vergroten: teksten leren begrijpen, ze analyseren, ze leren samenvatten, om zo zelfstandig te leren werken en omgaan met de leerstof.



De eerste jaren van de middelbare school

 

Afbeelding invoegen

                 
" Vooral de eerste twee jaren van de middelbare school moeten de leerlingen enorm wennen. Een van de methodes die ik hierbij inzet is de RTTI-methode: soms staat inzicht centraal. Soms 'gewoon' woordjes stampen".


Leerlingen hebben vaak moeite met de overgang van de basisschool naar de middelbare school: meer informatie, meer proefwerken, meer plannen en organiseren, nieuwe talen en tekst.....tekst...nog eens tekst. 


Samen kijken we ook hoe de leerling het huiswerk moet inplannen, de proefwerken inhoudelijk efficiënter kunnen worden geleerd en we oefenen met het maken van een samenvatting.


Groep 6, 7 en groep 8


In deze schoolfase bereid ik de leerlingen voor op een zo goed mogelijk school- en CITO-advies. Dat betekent: helpen met alle onderdelen van rekenen, de studievaardigheden en uiteraard begrijpend lezen. In groep 6 worden de CITO-tussentoetsen al steeds belangrijker.


Zoals u weet, is begrijpend lezen ook van belang bij het maken van de verhaalsommen en rekentoetsen op de middelbare school. Daar help ik mijn leerlingen ook mee.

 


          Afbeelding invoegen            Afbeelding invoegen

         

"Na de CITO hebben we nog extra tijd om al aandacht te geven aan onderwerpen die in de brugklas aan de orde zullen komen: ontleden (grammatica); taalbeheersing (woordbenoemen) en tekstbegrip (begrijpend lezen)."

 

Grammatica is belangrijk, omdat dit een basis is voor het leren van de vreemde talen: Engels, Frans en Duits. 

 

 
Afbeelding invoegen      Afbeelding invoegen

 

 

AANDACHT VOOR LEERLINGEN DIE EXTRA AANDACHT NODIG HEBBEN
 
 
Afbeelding invoegen

"Romy van groep 7 naar klas 2 op het X-11". Zij heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt met betrekking tot haar dyslexie. Op de basisschool was dit een grote belemmering en zij heeft taal leren begrijpen en nu vraagt alleen Engels nog extra begeleiding".

 


Afbeelding invoegen

 

"Ook Romy is uiteindelijk geslaagd en ze is een vervolgopleiding gaan doen".